-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1969 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

امر به معروف و نهي از منكر از منظر قرآن را با توجه به وضع امروزي جامعه تشريح نماييد.

دو وظيفه بزرگ امر به معروف و نهي از منكر از نظر قرآن داراي اهميت فوق العادهاي است تا جايي كه اين كتاب انسان ساز الهي، رمز برتري امت اسلامي بر امتهاي گذشته را عمل به امر به معروف و نهي از منكر دانسته است: شما بهترين امتي بوديد كه به سود انسان آفريده شديد (چه اين كه) امر به معروف و نهي از منكر ميكنيد، و به خدا ايمان داريد.(1)

در منطق قرآن نه تنها وظيفه هر فرد، انجام امر به معروف و نهي از منكر است، بلكه لازم است گروهي هم به عنوان آمران به معروف مسئوليت پاك سازي محيط زيست را از آلودگي به گناه و فساد به عهده گيرند.

در جاي ديگر فرمود: بايد از ميان شما جمعي دعوت به نيكي كنند و امر به معروف و نهي از منكر نمايند و آنهإ؛ّّ رستگارانند.(2)

در اين آيه آمران به معروف و ناهيان از منكر به عنوان رستگاران معرفي شدهاند، و در آيه ديگر عمل به اين دو تكليف، نشانه ايمان شمرده شده است: هر مردان و زنان با ايمان، يا روياروي يكديگرند؛ امر به معروف و نهي از منكر ميكنند.(3)

علاوه بر آيات فراوان، احاديث زيادي در منابع معتبر اسلامي درباره اهميت اين دو تكليف بزرگ اجتماعي وارد شده است كه نشان ميدهد ترك اين دو وظيفه موجب خطرات و عواقب شومي در جامه ميشود.

امام باقر(ع) فرمود: امر به معروف و نهي از منكر دو وظيفه بزرگ الهي است كه بقيه فرائض با آنها بر پا ميشود، و به وسيله اين دو راهها امن ميگردد، و كسب و كار مردم حلال ميشود؛ حقوق افراد تأمين ميگردد، و در سايه آنها زمينها آباد ميگردد، از دشمنان انتقام گرفته ميشود، و در پرتو آن همه كارها روبه راه ميشود.(4)

از ديد كتاب و سنت، امروز در جامعه اسلامي مانند همه دورانها وظيفه همه است كه به اين تكليف مهم عمل نمايند و نگذارند با تعطيل اين نظارت عمومي، جامعه اسلامي در ورطه سقوط اخلاقي ومفاسد اجتماعي قرار گيرد، زيرا كه امر به معروف و نهي از منكر در حقيقت ضامن اجراي بقيه وظايف فردي و اجتماعي است و در حكم روح و جان آنها محسوب ميشود، و با تعطيل آنها تمام احكام و اصول اخلاقي ارزش خود را از دست خواهد داد.

پي نوشتها:

1 - آل عمران (3)، آيه 110.

2 - آل عمران (3)، آيه 104.

3 - توبه (9)، آيه 71.

4 - وسائل الشيعه، ج 11، ص 395، حديث 6.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.